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Palazzo Pio (Book 4) (Day 7) (View C7) (Rione Parione)

In this page:
The plate by Giuseppe Vasi
Today's view
Palazzo Pio
S. Maria di Grottapinta
Teatro di Pompeo and Oratorio delle Cinque Piaghe.

The Plate (No. 75)

Palazzo Pio

Palazzo Pio would unlikely rank among the 20 most famous palaces of Rome. In the same area Palazzo Spada offered a much more appealing subject, but Vasi was also an architect and he liked this palace built around 1650 by Camillo Arcucci. The view is taken from the green dot in the small 1748 map here below. In the description below the plate Vasi made reference to: 1) Door in Campo de' Fiori; 2) Old palace; 3) Arch leading to S. Maria di Grottapinta; 4) Strada del Paradiso. The small map shows also 5) S. Maria di Grottapinta; 6) Oratorio delle Cinque Piaghe.

Small ViewSmall Map

Today

The view today

The view covers two different sides of Palazzo Pio: the main façade on a little square (Piazza del Biscione) and, still identifiable, although without the statues, a smaller one overlooking Campo de' Fiori.

Palazzo Pio

Palazzo Pio

Camillo Arcucci worked with Borromini at the Oratorio de' Filippini. Although the current use and state of the building and the addition of another floor spoil somewhat its overall view, the palace has interesting solutions from the bugnato on the ground floor, to the windows on the first and second floors. Not only churches, fountains and palaces tell us what was Rome in the past centuries, but also more modest buildings have managed to survive and are now protected. This applies to the house to the left of Palazzo Pio.

S. Maria di Grottapinta

S. Maria di GrottaPinta

In the plate Vasi shows the entrance of GrottaPinta (the painted cave) probably a corridor of the Theatre of Pompey: the ceiling is painted and an old image is honoured. The passage leads to Via di Grotta Pinta where the small church mentioned in the plate is now an antique shop.

Teatro di Pompeo

Teatro di Pompeo


The building to the left of the church clearly shows in its curved lines its origin from the Theatre of Pompey: here Julius Caesar was stabbed to death under a statue of his friend and rival.
In a nearby street there is a small oratory belonging to a brotherhood founded in 1501. The building was redesigned in 1863 (image on the right).

Excerpts from Giuseppe Vasi 1761 Itinerary related to this page:


Palazzo Pio, e Chiesa di s. Maria di Grotta Pinta
Fu questo già dell'antichissima famiglia Orsini, dipoi abitato, ed ornato di pitture, e statue dal Card. Isvaglia Siciliano; e finalmente dal Principe Pio fatto con bell'architettura dalla parte opposta. Siede questo sopra le rovine del celebre teatro di Pompeo il Grande, e ne vedemmo già la cavea nella parte posteriore di esso, ed ancora nelle cantine si osservano le volte e muri di quel magnifico edifizio, nelle quali fu da primi Cristiani fatto un oratorio, o cappella dedicata prima al ss. Salvatore, e poi alla ss. Vergine, che fu detta Crypta pincta, ed ora la diciamo di Grotta Pinta.
Fu quivi da Pompeo Magno edificato quel magnifico Teatro, perchè quì presso ebbe la sua prima casa, e però dopo aver difesa la Patria, ed aver tre volte trionfato sopra i nemici di essa, 699. anni dopo l'edificazione di Roma volle far decorosa la contrada, ove egli nacque, erigendovi fra gli altri edifizj un teatro tutto di marmo capace di trenta mila spettatori, e fu il primo, che in Roma si facesse stabile, essendo per l'addietro solito farsi di legno ogni qual volta che si avessero a rappresentare giuochi scenici. Vogliono alcuni, che Pompeo lo principiasse, e poi da Cajo Calligola fosse terminato, altri che Calligola lo rinnovasse. Nerone però in un sol giorno fecelo mettere a oro, per fare splendida pompa a Tiridate Re degli Armeni quando venne in Roma.
Appresso a questo, cioè da quella parte verso la chiesa di s. Andrea della Valle, edificò il medesimo Pompeo la Curia, acciò in tempo delli spettacoli vi si tenesse Senato; ed in questa fu Giulio Cajo Cesare ucciso da' Congiurati, cadendo a piè della statua di Pompeo. Per lo che fu chiusa e poi per astio abbruciata dal Popolo. Eravi unitamente un magnifico portico sostenuto da 100. colonne, ed ornato di pitture, e fontane con varie fiere fatte in marmo.

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