back to main content page | back to welcome page | back to activities page |
QUESTIONNAIRE ON PROFESSIONAL AWARENESS TDASS for the groups of teachers working in and with SCOUT
The questionnaire was designed to preliminary investigate four dimensions in the teachers' professional behaviors and assumptions in the context of a regular non-online environment. The purpose of the survey (results here below) is to determine whether those behaviors and assumptions might change if teachers choose to actually move part of their teaching/learning activities online. The dimensions are:
The hypothesis is that online-based teaching/learning processes might reasonably trigger changes in one or more of the following dimensions.
This questionnaire is probably a very rough instrument and some of the items either might not fit entirely into each of the complex dimensions presented or might be interpreted as fitting simultaneously in more than one dimension, therefore its results must be read in the light of all the possible unobjectivable complexity of the individuals' professional contexts. However some empirical comparisons have been made in order to generate hypotheses on some groups' tendency to respond to the same items in the same way, regardless of their nationality.
Results
DIMENSIONS OF THE QUESTIONNAIRE
low degree of constructivism: items4-6-12-14-18-24 (high scores indicate a tendency to rely on teacher-centred approaches)
high degree of openness - relatively high tendency to be a constructive teacher: items 7-9-16-17-21-23-22 (high scores indicate a relatively high degree of openness to cooperative learning)
dimensions | mean value | mean value | mean value |
POSEIDON SMS | ITIS EINSTEIN | EUROSESAME IT | |
motivation & professional awareness | 3.26 | 2.8 | 2.9 |
locus of control | 1.82 | 2.12 | 4.18 |
teacher-centred teaching style (tendency) | 2.21 | 2.26 | 2.8 |
learner-centred teaching style (tendency) | 2.65 | 2.75 | 3.07 |
self-assertiveness and leadership | 3.2 | 3.32 | 2.37 |
SMS POSEIDON -ROME
Decidi in che misura ciascuno dei comportamenti descritti qui sotto è tipico di te. | fra | eli | lau | rob | media | |
1 | mi piace insegnare | 3 | 5 | 4 | 4 | 4,0 |
2 | ho pensato di cambiare lavoro | 2 | 1 | 1 | 2 | 1,5 |
3 | penso che ci sia un metodo di insegnamento ottimale per ogni gruppo di età. | 5 | 4 | 5 | 3 | 4,3 |
4 | il mio primo e fondamentale compito è trasmettere conoscenza agli studenti. | 2 | 4 | 5 | 3 | 3,5 |
5 | sono sicuro/a dell'efficacia di quello che faccio per i miei allievi. | 2 | 3 | 4 | 3 | 3,0 |
6 | i miei studenti hanno bisogno della mia guida. | 2 | 3 | 4 | 3 | 3,0 |
7 | i miei studenti lavorano in piccoli gruppi | 2 | 3 | 4 | 2 | 2,8 |
8 | la disciplina in classe non è un problema | 3 | 4 | 2 | 3 | 3,0 |
9 | stabilisco le regole di comportamento mediante negoziazione con gli studenti | 1 | 0 | 2 | 3 | 1,5 |
10 | do importanza al feedback | 4 | 3 | 4 | 3 | 3,5 |
11 | le regole di comportamento le stabilisco io. | 4 | 3 | 3 | 2 | 3,0 |
12 | Credo che i miei studenti si sentano meglio se li si fa lavorare individualmente e in competizione. | 0 | 2 | 2 | 0 | 1,0 |
13 | finire il programma in tempo è molto importante per me. | 0 | 1 | 2 | 1 | 1,0 |
14 | preferisco fare lezione in modo deduttivo trasmissivo. | 3 | 2 | 1 | 2 | 2,0 |
15 | quando i miei studenti non raggiungono i risultati che voglio mi deprimo. | 1 | 2 | 2 | 3 | 2,0 |
16 | il mio rapporto interpersonale con gli studenti è determinante nel determinare la qualità del mio lavoro. | 4 | 4 | 2 | 4 | 3,5 |
17 | faccio un'indagine sugli stili cognitivi dei miei studenti prima di impostare il lavoro. | 4 | 2 | 4 | 2 | 3,0 |
18 | Ho in mente degli standard di produttività e di conoscenze precisi che i miei studenti devono raggiungere. | 1 | 4 | 4 | 2 | 2,8 |
19 | se gli studenti non raggiungono gli standards previsti penso che ci sia qualche cosa in me che non va. | 1 | 2 | 2 | 2 | 1,8 |
20 | so gestire i comportamenti oppositivi degli studenti | 3 | 4 | 4 | 4 | 3,8 |
21 | preferisco lavorare con strategies di problem-solving | 2 | 2 | 3 | 3 | 2,5 |
22 | cerco di parlare il meno possibile durante le lezioni e far parlare gli studenti | 2 | 3 | 4 | 4 | 3,3 |
23 | mi piace organizzare attività cooperative per gli studenti e poi stare a osservare quello che succede. | 2 | 2 | 2 | 2 | 2,0 |
24 | Ho notato che gli studenti si sono più efficienti se uso punizioni per i peggiori. | 1 | 0 | 2 | 1 | 1,0 |
25 | credo che gestire una classe sia come gestire dei figli. | 1 | 2 | 0 | 0 | 0,8 |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | media | |
1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 3 |
5 |
4 |
5 | 4 | 5 | 4 |
2 | 0 | 1 | 1 | 0 | 1 |
0 |
0 |
1 | 0 | 1 | 0.5 |
3 | 4 | 5 | 3 | 4 | 4 |
4 |
5 | 0 | 5 | 1 | 3.9 |
4 | 2 | 2 | 5 | 5 | 5 |
3 |
5 | 0 | 2 | 4 | 3.3 |
5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 |
4 |
4 | 3 | 3 | 3 | 3.6 |
6 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 |
3 |
3 | 2 | 1 | 3 | 3 |
7 | 1 | 2 | 2 | 1 | 2 |
4 |
3 | 2 | 2 | 3 | 2.2 |
8 | 4 | 5 | 2 | 1 | 5 |
4 |
4 | 3 | 3 | 1 | 3.2 |
9 | 1 | 4 | 2 | 2 | 1 |
3 |
3 | 2 | 0 | 1 | 1.9 |
10 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 |
5 |
5 | 2 | 5 | 4 | 4.1 |
11 | 4 | 4 | 1 | 4 | 4 |
4 |
4 | 0 | 2 | 2 | 2.9 |
12 | 2 | 2 | 1 | 2 | 3 |
2 |
0 | 0 | 0 | 2 | 1.4 |
13 | 1 | 3 | 2 | 3 | 2 |
4 |
5 | 2 | 0 | 2 | 2.4 |
14 | 3 | 4 | 3 | 4 | 4 |
4 |
3 | 2 | 4 | 5 | 3.6 |
15 | 1 | 2 | 3 | 2 | 2 |
2 |
0 | 2 | 3 | 2 | 1.9 |
16 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
2 |
5 | 2 | 5 | 5 | 4.1 |
17 | 1 | 2 | 3 | 5 | 2 |
5 |
4 | 3 | 4 | 5 | 3.4 |
18 | 4 | 4 | 1 | 4 | 1 |
2 |
5 | 2 | 0 | 0 | 2.2 |
19 | 2 | 2 | 2 | 2 | 1 |
1 |
1 | 2 | 0 | 0 | 1.3 |
20 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 |
4 |
5 | 3 | 4 | 3 | 3.6 |
21 | 1 | 4 | 2 | 4 | 4 |
5 |
3 | 2 | 1 | 2 | 2.8 |
22 | 2 | 3 | 1 | 2 | 1 |
4 |
4 | 2 | 2 | 2 | 2.3 |
23 | 2 | 4 | 4 | 1 | 2 |
4 |
4 | 3 | 2 | 0 | 2.6 |
24 | 0 | 2 | 0 | 2 | 0 |
1 |
2 | 0 | 0 | 0 | 0.7 |
25 | 1 | 1 | 1 | 3 | 2 |
1 |
0 | 0 | 0 | 0 | 0.9 |
EUROSESAME ITALY NET-Central Italy
Decidi in che misura ciascuno dei comportamenti descritti qui sotto è tipico di te. | SCHEDA 1 | SCHEDA 2 | SCHEDA 3 | media | |
1 | mi piace insegnare | 4 | 4 | 4 | 4 |
2 | ho pensato di cambiare lavoro | 2 | 1 | 3 | 2 |
3 | penso che ci sia un metodo di insegnamento ottimale per ogni gruppo di età. | 4 | 2 | 2 | 2.6 |
4 | il mio primo e fondamentale compito è trasmettere conoscenza agli studenti. | 5 | 5 | 4 | 4.6 |
5 | sono sicuro/a dell'efficacia di quello che faccio per i miei allievi. | 2 | 3 | 2 | 2.3 |
6 | i miei studenti hanno bisogno della mia guida. | 2 | 2 | 2 | 2 |
7 | i miei studenti lavorano in piccoli gruppi | 2 | 2 | 2 | 2 |
8 | la disciplina in classe non è un problema | 3 | 3 | 4 | 3.3 |
9 | stabilisco le regole di comportamento mediante negoziazione con gli studenti | 4 | 4 | 5 | 4.3 |
10 | do importanza al feedback | 5 | 5 | 5 | 5 |
11 | le regole di comportamento le stabilisco io. | 2 | 1 | 1 | 1.3 |
12 | Credo che i miei studenti si sentano meglio se li si fa lavorare individualmente e in competizione. | 2 | 2 | 2 | 2 |
13 | finire il programma in tempo è molto importante per me. | 4 | 5 | 5 | 4.6 |
14 | preferisco fare lezione in modo deduttivo trasmissivo. | 4 | 2 | 4 | 3.3 |
15 | quando i miei studenti non raggiungono i risultati che voglio mi deprimo. | 4 | 3 | 5 | 4 |
16 | il mio rapporto interpersonale con gli studenti è determinante nel determinare la qualità del mio lavoro. | 4 | 5 | 3 | 4 |
17 | faccio un'indagine sugli stili cognitivi dei miei studenti prima di impostare il lavoro. | 4 | 3 | 4 | 3.6 |
18 | Ho in mente degli standard di produttività e di conoscenze precisi che i miei studenti devono raggiungere. | 4 | 5 | 4 | 4.3 |
19 | se gli studenti non raggiungono gli standards previsti penso che ci sia qualche cosa in me che non va. | 3 | 3 | 3 | 3 |
20 | so gestire i comportamenti oppositivi degli studenti | 2 | 2 | 4 | 2.6 |
21 | preferisco lavorare con strategies di problem-solving | 4 | 3 | 3 | 3.3 |
22 | cerco di parlare il meno possibile durante le lezioni e far parlare gli studenti | 2 | 3 | 2 | 2.3 |
23 | mi piace organizzare attività cooperative per gli studenti e poi stare a osservare quello che succede. | 2 | 2 | 2 | 2 |
24 | Ho notato che gli studenti si sono più efficienti se uso punizioni per i peggiori. | 1 | 0 | 1 | 0.6 |
25 | credo che gestire una classe sia come gestire dei figli. | 3 | 5 | 5 | 4.3 |