Chiesa di S. Silvestro (Book
7) (Map
B3) (Day 3) (View
B7) (Rione Trevi) and (Rione Monti)
In this page: The plate by Giuseppe Vasi
Today's view
S. Agata dei Goti e S. Bernardino a Panisperna
S. Maria del Carmelo alle Tre Cannelle
The Plate (No. 134 - ii)
The little church of S. Silvestro became important when a conclave
was held in summer. Because the Vatican was very unhealthy often the conclave
took place in Palazzo del Quirinale and from this church the cardinals
went to the palace in procession where they secluded themselves until
the pope was elected. The view is taken from the green dot in the 1748 map below.
In the description below the plate Vasi made reference to: 1) S. Silvestro; 2) Street leading to Monte Cavallo (Quirinale).
The small map shows also 3) S. Agata dei Goti; 4) S. Bernardino a Panisperna; 5) S. Maria del Carmelo alle Tre Cannelle.
The dotted line in the small map delineates the border between Rione Trevi (left) and Rione Monti (right).
Today
In order to enlarge and smooth the approach to the Quirinal the
church was shortened by cutting the first chapels and a new mock façade
was built at a lower level. The entrance is from the door to the left and
there are two flights of steps to reach the church.
S. Agata dei Goti e
S. Bernardino a Panisperna
The façade of S. Agata dei Goti was rebuilt in 1726 by Francesco Ferrari, whose stuccoes were
highly praised. The façade is very slightly concave. In line with the general approach in the representation of the saints,
S. Agata shows her dramatic martyrdom. S. Agata is a very old church and the reference to the Goths, the Germanic tribe
which invaded Western Europe in the Vth century is due to the fact that the church was used by the followers of Arius of Alexandria who denied full divinity of Christ. This heresy was widespread among the Goths.
The façade of S. Agata dei Goti leads to a fine courtyard with a little well. The church of S. Bernardino da Siena is located very close to S. Agata at the starting
point of Via Panisperna a long and straight street leading to S. Lorenzo a Panisperna and to S. Maria Maggiore. The church was built
in 1625.
S. Maria del Carmelo
S. Maria del Carmelo is pretty close to Piazza Venezia which is
considered the central point of Rome, but it is hidden in a net of small streets and it is very difficult to find. The church was built in 1625 and it was largely
modified in 1750. The simple façade was designed by Michelangelo Specchi.
Excerpts from Giuseppe Vasi 1761 Itinerary related to this page:
Chiesa di s. Silvestro a Monte Cavallo
Era questa chiesa antica parrocchia, ma essendo poi dal Pontefice Paolo IV. l'an. 1555. conceduta ai
chierici regolari chiamati Teatini, quelli coll'ajuto de' benefattori la rinnovarono, e adornarono
con marmi, e pitture diverse. Quelle della prima cappella dedicata a s. Silvestro Papa, sono di
Avanzino Nucchi; quelle nella seconda, di Giacomo Palma Veneziano; il quadro, che fa ornamento
all'immagine della ss. Vergine nella cappella, che siegue, è di Giacinto Geminiani, e le pitture a fresco
di Cesare Nebbia. Il san Gaetano nella crociata è di Antonio da Messina allievo del Domenichino.
I due quadri, che si vedono a lato dell'altare maggiore furono coloriti da fra Bartolommeo da Savigliano
Domenicano; ma il s. Pietro, perchè lasciollo imperfetto, fu terminato da Raffaelle da Urbino.
Le pitture della prima volta sono di Gio: Alberti, fuor degli Angioli, che reggono le armi fuori
dell'arco, i quali sono di Cherubino Alberti, e le altre pitture nella volta del coro sono del
P. Zoccolino Teatino; le figure però sono di Giuseppe Agellio da Sorrento. Il quadro dell'Assunta
nell'altra cappella della crociata è opera di Scipione Gaetani fatta sopra lavagna; li quattro tondi negli
angoli della cupola sono del Domenichino, e le statue di s. Giovanni, e di s. Maria Maddalena
sono dell'Algardi. La natività del Signore nella cappella, che siegue è di Marcello Venusti, e le
pitture a fresco di Raffaello da Reggio; il s. Domenico, e s. Caterina da Siena colla ss. Vergine
nell'altra cappella sono di Mariotto Albertinelli; l'istoria però di santa Maria Maddalena, e le pitture
nella volta sono del Cav. d'Arpino, e li paesi sono di Polidoro, e di Maturino da Caravaggio.
Le pitture nell'ultima cappella sono del Novari, e quelle sulla porta maggiore sono del padre Caselli,
fuorchè gli Angioli di sotto, fatti dal P. Filippo Galletti entrambi Teatini.
Chiesa di s. Agata de' Goti
Molto antica e celebre è questa chiesa, fin da' tempi di s. Gregorio Magno. Ora sta in cura de' monaci di
Monte Vergine, e fu rinnovata dal Card. Barberini. Le pitture nella tribuna, e nella nave di mezzo sono di
Paolo Perugino; li due Santi coll'immagine della ss. Vergine sono di Alessandro Francesi Napoletano.
Incontro a questa, è quella di s. Bernardino col monastero delle suore
Francescane. La cupoletta della chiesa fu dipinta da Bernardino Gagliardi; il quadro del primo altare dal
Cav. Baglioni, e le altre pitture sono di Clemente Majoli; la s. Elena però è di Gio. Vecchi.
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