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S. Marco (Book 6) (Day 3) (View C7) (Rione Pigna)

In this page:
The plate by Giuseppe Vasi
Today's view
S. Marco
Palazzetto Venezia
Coat of arms of Paulus II

The Plate (No. 115)

The Church of S. Marco

The plate is dedicated to the church of S. Marco, but shows the so-called Palazzetto Venezia a building in the Florentine style separating Piazza Venezia from Piazza di S. Marco. The view is taken from the green dot in the small 1748 map here below. In the description below the plate Vasi made reference to: 1) Palazzetto Venezia; 2) Arch linking Palazzetto Venezia with Palazzo Campidoglio; 3) SS. Nome di Maria; 4) Madama Lucrezia. 2) and 3) are shown in detail in other pages.

Small ViewSmall View

Today

The View today

The Palazzetto Venezia has been moved to allow the larger square which is in front of the Monument to Victor Emmanuel. This is one of the main changes in Central Rome. Piazza S. Marco has been significantly enlarged and the medieval houses which closed it destroyed, including the house of Pietro da Cortona, mentioned by Vasi in his guide of Rome.

The Church

The Church

This very old church was adorned with a fine vestibule at the expense of Cardinal Barbo, then Paulus II, who was Venetian. His coat of arms both as a cardinal and as a pope is repeated in many places. The lion of the coat of arms is also a main motif of the decoration. The fine Renaissance loggia, which was used by Paulus II for blessing the crowd, was freed of later additions at the end of the XIXth century. S. Marco was the national church of the Venetian community in Rome (click here for a list of national churches in Rome). This explains why so many Venetian cardinals are buried in S. Marco. Here below two fine Baroque monuments: a) Monument to Cardinal Marcantonio Bragadin by Lazzaro Morelli; the cardinal had the same name as his uncle who commanded the garrison in Famagusta, the last Venetian stronghold in Cyprus, which fell in 1571 to the Turks (Marcantonio Bragadin was flayed alive). The monument shows the influence of Bernini's Monument to Maria Raggi. b) Monument to Cardinal Cristoforo Vidman by Cosimo Fancelli, one of the many monuments showing the dead in the act of praying.

Monuments to Venetian Cardinals

Palazzetto Venezia

Palazzetto VeneziaMadama Lucrezia

Palazzetto Venezia is now to the left of the church, opposite to the previous position. Still at the same place is the statue of Madama Lucrezia, the mutilated marble bust of a colossal statue of a priestess of Isis. Like Pasquino and Marforio it was one of the talking statues of Rome (click here to learn more about Madama Lucrezia and the Talking Statues of Rome).

The Coat of arms of Paulus II

The Coat of Arms of Paulus II


This is one of the nicest coats of arms of Rome. It clearly shows its Florentine style and anticipates the coat of arms of Sixtus IV in the Sistine Chapel.

Excerpts from Giuseppe Vasi 1761 Itinerary related to this page:


Arco del palazzo di Venezia
Al palazzo della serenissima Repubblica di Venezia appoggia quest'arco, e passa sopra la strada de' tre Re verso la petacchia. Fu eretto per comodo de' sommi Pontefici, quando abitavano in quel palazzo, acciò in tempo di bisogno potessero tragittare sul Campidoglio, allora munito colla gran torre, che ancora si vede nel convento de' frati Osservanti. Dopo l'arco si slarga la gran piazza, che prende il nome dalla
Chiesa di s. Marco
Antichissima è la chiesa, che vediamo unita al detto palazzo della serenissima Repubblica di Venezia, mentre si dice, che in essa fu ordinato prete s. Marco, il quale poi in tempo di Costantino Magno fu Papa, e perciò avendola egli riedificata, a lui fu dipoi dedicata, e all'Evangelista ancora. Dopo varie ristaurazioni fatte da' Sommi Pontefici, e da' Cardinali Titolari, Paolo II. vi aggiunse, come dicemmo altrove, il magnifico palazzo, e finalmente il Card. Angelo Quirini Veneziano l'ha ornata tutta di marmi, specialmente l'altare maggiore, ove si conserva il corpo del santo Pontefice Titolare con quel di s. Abdon, e di s. Senna martiri Persiani, e reliquie del santo Evangelista. Sono in quella chiesa delle pitture somma considerazione. Quelle a fresco nella nave di mezzo sono parte di Franc. Mola, di Francesco Allegrini, e parte di Gio: Angelo Canini;. le battaglie però sono del P. Cosimo Gesuita. Il quadro del primo altare è del Palma; il secondo di Luigi Gentile, il terzo di Carlo Maratti, ed il quarto del Cav. Gagliardi. Il s. Marco nella cappella del Santissimo è di Pietro Perugino, e le altre pitture sono del Borgognone, il quale fece i laterali nella tribuna; il s. Evangelista però, che sta in mezzo è del Romanelli, li due altari dopo la sagrestia furono coloriti dal Mola, il terzo quadro è di Ciro Ferri; ed il s. Marco nell'ultima del suddetto Perugino; le pitture laterali sono del Maratti, e le sculture ne' depositi sono del Raggi, del Fancelli e del Carcani.


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