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Monastero e Chiesa di Santa Susanna  (Book 8) (Day 2) (Map A2) (Rione Trevi) (Rione Monti)

In this page:
 The plate by Giuseppe Vasi
 Today's view
 S. Susanna
 Mostra dell'Acqua Felice
 S. Maria della Vittoria

The Plate (No. 148)

The subject of Book 8 (the Nunneries) is not that appealing, but Vasi makes the most of it as this plate testifies showing three very interesting additions to early Baroque Rome. The view is taken from the green dot in the 1748 map below. In the description below the plate Vasi made reference to: 1) S. Susanna; 2) S. Maria della Vittoria; 3) Strada Pia (linking Piazza del Quirinale with Porta Pia); 4) Fontana dell'Acqua Felice. The dotted line in the small map delineates the border between Rione Trevi (left) and Rione Monti (right).

Small ViewSmall View

Today

The view today

The two churches are now separated by a large street (Via Barberini) and peaceful Via Pia is now noisy Via XX Settembre, but no other harm has been done to the overall set up.

S. Susanna

The Church of Santa Susanna

The façade of the church of S. Susanna completed by Carlo Maderno in 1603 is the first baroque façade. The central columns to a different degree step out of the wall: for more than a century all the new façades of churches built in Rome were to have some movement in them.

Acqua Felice

Acqua FeliceDetail of the lion

It is the "Mostra" (mostrare = to show) celebrating the aqueduct rebuilt by Sixtus V in 1585 - 1587 to bring water to this upper part of Rome. It is called after the name of the Pope (Felice Peretti). The coat of arms was considered a masterpiece by Juvarra  (see his drawing). The lions are ancient Egyptian statues (now copies of the originals at the Vatican Museums).
Sixtus V moved away from the usual decoration of Renaissance fountains based on Neptune and other pagan gods and he commissioned a statue of Moses in the act of hitting a rock to release a spring of water. As a matter of fact the unhappy execution of the statue by Prospero Bresciani, who preferred to portray Moses with the ten commandments rather than with the stick he used to hit the rock, did not promote this iconography and Neptune and tritons were used in the fountains which followed. The architecture of the fountain, designed by Domenico Fontana, and inspired after a Roman triumphal arch, had a better fortune as both Mostra dell'Acqua Paola and Fontana di Trevi followed this pattern.

S. Maria della Vittoria

S. Maria della Vittoria


S. Maria della Vittoria was built shortly after S. Susanna's façade by Giovanni Battista Soria, a favourite architect of Cardinal Scipione Borghese for whom he built also S. Gregorio Magno al Celio and S. Grisogono. The church makes reference to the victory of the Imperial troops against the Protestants at the White Mountain, near Prague.

Bernini's theatre

Inside, in the Cornaro Chapel (Caterina Cornaro was Queen of Cyprus in the late XVth century), there is Bernini's S. Teresa Ecstasy, with the so much controversial double interpretation of the angel/saint relationship. At the two sides Cornaro family members watch the event as if they were in a stage-box. More on this in three chapels by Gian Lorenzo Bernini.

Excerpts from Giuseppe Vasi 1761 Itinerary related to this page:


Chiesa e Monastero di S. Susanna
Sulla piazza vicina è questa chiesa, eretta nella casa di s. Gabinio padre della s. Titolare, e fratello del suddetto s. Cajo Papa, il quale la contagiò, circa l'anno 290. Fu rifatta e ristaurata più volte; ma il Card. Rusticucci, essendone Titolare, vi fece il nobile prospetto col disegno di Carlo Maderno, il soffitto dorato, e molte pitture a fresco. L'istoria di Susanna del Testamento vecchio è di Baldassare Croce; le prospettive sono del P. Zoccolino reatino, e le statue di stucco del Valsolino. La morte di s. Susanna dipinta nell'altare maggiore è di Tommaso Laureti Siciliano, e le pitture nella tribuna di Cesare Nebbia; il martirio della Santa nell'altare a destra con altre pitture sono del Nogari, e la pittura incontro è di Baldassare Croce; il s. Lorenzo nell'altra cappella è del Nebbia, e le altre pitture di Gio. Batista Pozzo. Nell'altare di mezzo vi è parte de' corpi di s. Felicita, e suoi figliuoli, e nel monastero annesso sonovi le monache di s. Bernardo postevi in tempo di Sisto V.
Fonte dell'Acqua Felice a Termini
Da Sisto V. fu condotta in Roma l’antica Acqua Marzia, che ora dal di lui nome dicesi Felice, e presso alle divisate Terme fece il magnifico, e nobilissimo fonte con la direzione di Domenico Fontana, ornato di marmi, colonne di granito, e sculture antiche e moderne. Il Mosè nell'arco di mezzo, statua gigantesca in atto di aver colla verga battuto il sasso per farne scaturire l'acqua, è opera di Prospero Bresciano; e ne' due archi laterali sonovi in bassorilievo Aronne col popolo Ebreo, e Gedeone coll'esercito, che si levano la sete coll'acqua miracolosa. I quattro leoni sul labbro della gran tazza sono opere egizie, due lavorati in porfido bianco, e due in granito nero.
Chiesa di S. Maria della Vittoria
A destra del descritto fonte evvi la magnifica chiesa eretta l'anno 1605. col disegno di Carlo Maderno in onore della ss. Vergine sotto il titolo della Vittoria. È questa tutta incrostata di marmi, ed ornata di stucchi dorati, pitture, e sculture eccellenti. Il quadro di s. Maria Maddalena nella prima cappella a destra è di Gio. Batista Mercati; la ss. Vergine, e s. Francesco con li due laterali sono del Domenichino; il bassorilievo nella cappella, che siegue, è di Pompeo Ferrucci; li due altari uniformi nella crociata sono disegno del Cav. Bernini, il quale scolpì mirabilmente la s. Teresa coll'Angelo, che la ferisce; il s. Giuseppe però incontro, coll'Angelo, che lo avvisa, è scultura di Domenico Guidi, e li bassirilievi ne' laterali sono del medesimo. Nell'altare maggiore ornato di preziosi marmi, vi è l'immagine della ss. Vergine portata dalla Germania l'anno 1621. da un religioso de' Carmelitani Scalzi, che ne hanno cura. Nel coro vi sono due quadri; quello della ss. Nunziata è del Baroccio, e l'altro di s. Paolo è di Gerardo Olandese. Nella prima cappella dopo la crociata evvi il quadro dipinto dal Guercino da Cento: il ss. Crocifisso laterale, e l’altro incontro sono di Guido Reni; le pitture a fresco sono però di Gio. Francesco Bolognese; la cappella, che siegue, fu dipinta da Niccolò Lorenese, ed il Cristo morto nell'ultima cappella è del Cav. d'Arpino. Le pitture nella cupola sono di Gio. Domenico Perugino, e quelle nella volta maggiore degli Orazj.

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